evaenella.reismee.nl

Veilig thuis

In heel Benin is er niets misgegaan met de verhalen schrijven op de weblog en kom je weer in Nederland, en het eerste de beste verhaal dat je hebt geschreven verdwenen. Ik zal het in het kort nog een keer vertellen!

We zijn helemaal veilig aangekomen in Nederland, waar we nu weer kunnen genieten van een warme douche en schone kleren. Ik heb mijn foto's op de weblog gezet, dus voor de liefhebbers...

We hebben de laatste week nog een leuke week gehad met veel gebus en getaxi en slapen in hotels zonder handdoeken, zeep, wc-papier, lakens, etc. Ik had wel weer zin om naar huis te gaan, maar toch heb ik Benin met pijn in mijn hart achtergelaten. Ik ga de onduidelijkheid, chaos, rust, het dorpse, de vriendelijkheid, het op het moment leven, maar vooral het genieten van elk moment missen, wat ik nog steeds het meest typisch Benin vind. Maar wie weet was het niet de laatste keer dat ik in Benin was!

Ik heb een lijstje gemaakt met gewoontes uit Benin:

  • Beninesen hebben áltijd de tv of radio aan, en dan op een geluidsniveau waarvan je trommelvliezen net niet knappen. Praten gaat ook op dit volume.
  • Videoclips en soaps worden gewoon in de achtertuin opgenomen, met mama en een vriendje die wel mee willen spelen.
  • Als je ergens op bezoek gaat, wordt de tv aangezet en ga je met zijn allen gezellig tv kijken en ga je weer weg.
  • Als je elkaar de eerste keer ziet, geeft je een hand maar zeg je niet je naam.
  • Je bent meteen elkaars beste vrienden.
  • Koken gebeurt altijd op een vuurtje. Alle vrouwen hebben dezelfde manier van koken en dezelfde gerechten die ze bereiden. (rijst, couscous, pâthe, of spaghetti met saus en vis)
  • Alles is chaos, ook in huizen, waardoor je je meteen op je gemak voelt.
  • Toen we op een verjaardag waren, zagen we dat aan de muur een groot schilderij van een normale Westerse keuken hing met kookeiland.
  • Als je 3x eten opschept is het nog niet genoeg.
  • Ouders commanderen het kind alles te doen, de man commandeert ook de vrouw.
  • Lopen is teveel gevraagd. Zelfs voor 100 m nemen mensen een zem.
  • Altijd en overal zingen mensen.
  • Mensen maken altijd zoveel geluid als ze willen en houden nooit rekening met anderen.
  • Mensen zijn totaal niet Westers. Ze constateren het verschil met hoe het in het Westen gaat, maar blijven zich aan hun eigen gewoontes vasthouden. Groot verschil met Andere landen in Afrika die steeds Westerser worden.
  • Mensen willen absoluut niet op de foto. Hiermee heb ik al heel wat mensen boos gekregen.
  • Altijd te laat, minstens een uur
  • Gewoon midden op straat parkeren
  • Links en rechts inhalen, aan alle kanten van de weg rijden, toeteren als je er zin in hebt. Ik heb nog nooit op een zem gezeten met kilometerteller.
  • Zweetgeur is normaal.
  • Heel erg hartelijk.
  • Als je iets te eten van iemand weigert, heb je iets tegen de familie. Onze moeder moest daardoor iets eten waar ze nog dagenlang ziek van is geweest.
  • Dieren als hagedissen, muisen, spinnen, lopen overal in huis en niemand besteedt er aandacdht aan.
  • Als je ergens voor de eerste keer komt, krijg je water als welkom.
  • Er komen continu vrienden over de vloer.
  • Afval dumpen kun je overal, maar niet in containers want die zijn er niet. Overal liggen dus grote afvalhopen die mensen soms in de fik steken waardoor het heerlijk gaat ruiken.
  • Het ruikt altijd naar vuur, benzine, of zweet.
  • Benzine wordt in grote glazen potten verkocht langs de kant van de weg. De lShell was een hutje met jerrycans bezine.
  • Het was het seizoen van de sinaasappels. Overal waren vrouwtjes met sinaasappels. Ze eten ze niet, maar ze persen het sap in hun mond.
  • Alles past op het hoofd. Soms wel groter dan een meter bij een meter, en dan kunnen ze nog alle kanten oip kijken.
  • Alles past op een zem, grote takken overdwaqrs, ladders, ruiten, een andere motor.
  • Iedereen wil je helpen. Als het gaat regenen bieden mensen je aan naar huis te bvrengen op de motor.
  • Als het goed heeft geregend, is de weg onbegaanbaar.
  • Alle vrouwen hebben nephaar.
  • Vrouwen dragen kettinkjes om hun middel die als heel erg sexy worden beschouwd en die geen enkele andere man dan je eigen man mag zien.
  • Mensen raken je snel aan, maar zijn in de familie niey heel knuffelig.
  • Mensen hebben 3,4,5 mobieltjes, van elke provider Ă©Ă©n omdat het goedkoper is naar dezelfde provider te bellen.
  • Telefoons worden altijd oipgenomen. We zaten in een heel moeilijk gesprek met de vader, neemt hij zijn mobiel kkgewoon op.
  • Honden dienen alleen als anti-inbraak, niemand raakt ze aan.
  • Kinderen worden de hele dag op de rug van de moeder gebonden.
  • De linkerhand is onrein, omdat die als je afveeghand wordt gezien en ze doen daar niet aan wc-papier.
  • Iedereen plast gewoon midden op straat. Ook niet een beetje bedekt, maar gewoon met je hele hebben en houden naar de straat toe gekeerd.
  • Vrouwen doen bijna niet aan bh's.
  • Mannen zeggen continu dat je heel mooi bent, maar dan zonder enige bedoeling.
  • Bij 20 graden, als wij het een heerlijke temperatuur vonden, liepen ze daar in winterjassen.
  • Elke dag wordt het stukje zand om het huis geveegd. Het afval wordt 2 m verderop gedumpt. Een windvlaag, en....
  • Littekentjes op wangen, voorhoofd, kin en naast de ogen worden aangebracht als familiewapen. Het is wel vrijwillig, maar ziet er gruwelijk uit.
  • Vrouwen hebben soms tattoeages op hun voorhoofd, omdat het als mooi wordt beschouwd.
  • Dingen worden daar niet gevraagd, maar bevolen. 'Donne-moi le lait.' Daar konden wij toch echt niet aan wennen. Maar het was absoluut niet onbeleefd bedoeld.
  • Mensen doen altijd heel aardig en leuk, maar alks het erop aan komt, kiezen ze altijd voor zichzelf ook al gaat het ten koste van anderen.
  • Mensen doen ontzettend subtiel om dingen duidelijk te maken. Dat is voor ons heel erg moeilijk te begrijpen.
Zo, dat lijken me wel weer genoeg gewoontes.
Ik heb nog goed nieuws: ik word hoogst-hoogst-hoogstwaarschijnlijk nageplaatst voor geneeskunde! Waar het wordt is dan geheel willekeurig, dus heb grote kans dat mijn kleine kamertje in Groningen voor niets was, maar wat valt er te zeuren als je de studie kunt doen van je dromen?
Als laatste wilde ik jullie nog heel erg bedanken voor de lieve reacties. Ik kan echt niet vertellen hoe fijn het is dat als je je zo slecht voelt, er mensen zijn die aan je denken. Jullie hebben me echt heel erg gesteund!
Hopelijk tot op de weblog van de volgende reis!
Groetjes,
Ella

Reacties

Reacties

Kas

Hee!!

Terug in Nederland heerlijk maar met dubbele gevoelens.. Super om te lezen hoe maf, in onze ogen, die Beninesen wel niet zijn:) En ook geweldig om eindelijk foto's te zien.

ik ben morgen ook weer terug in NL.

Groeten uit Frankrijk

christine

meiden
welkom terug! wat een leuke schets van het leven daar! benieuwd hoe jullie nu naar Nederland kijken.....

liefs christine

Anneke

Wat een prachtig gedetailleerd verhaal Ella! En wat hebben jullie een enorme hoeveelheid indrukken opgedaan. Benin met alles wat jullie daar beleefden zal voorlopig nog wel op je netvlies blijven.
groet van Anneke

Milena

Hoi Ella,
Een beeldende samenvatting… Door deze caleidoscoop kreeg ik allerlei verwarrende en ambivalente gevoelens en ideeën…. Ik kan me een beetje voorstellen wat jullie tweetjes meemaakten…
Veel groeten
Milena

Els de Vries

Goedemorgen Ella en Eva,
Gelukkig veilig en wel thuis en (voor Ella) misschien toch nog een "inlootkans", dat zou een geweldig kado zijn. Heb de foto's met belangstelling maar ook met zeer gemengde gevoelens bekeken. Ik word er eigenlijk een beetje verdrietig van. Ik ben zelf vaak in Afrika geweest, en in 1969 bijna een maand in "the middle of nowhere" in het noorden van Ghana. Als ik zie hoe Benin er nu uit ziet en me herinner hoe Ghana er toen uitzag, is er bitter weinig vooruitgang geboekt. En dat vind ik pijnlijk. Of moeten we het misschien anders bekijken: zijn de Afrikanen gelukkiger dan wij omdat ze niet zo nodig nog meer en nog meer willen hebben zoals wij hier in westerse landen? Ik snap er eigenlijk niets van. Maar: jullie zijn terug en hebben de ervaring van je leven opgedaan, bravo voor jullie! Hartelijke groet en dikke knuf van Els.

Marjan (de belg)

Les filles hollandaises!
ik mis jullie! En nu ik jullie blog hier lees, besef ik dat ik benin ook echt mis, ik ga zeker ooit terug!
Veel succes & plezier de komende weken met jullie avonturen aan de unief! Ik ga nog wat genieten van mijn vakantie :)
Een hele dikke bisou, van jullie belgische yovo!

P.S. Iki eb hunger
(en nu lig ik eventjes plat van het lachen)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active