evaenella.reismee.nl

Moe, moe, moe

Lieve allemaal,

Hier snel een berichtje voordat ik (Eva) naar huis ga.

De dagen zijn lang met veel moeilijk werk. Ella is erachter gekomen dat de kinderen helemaal niet kunnen lezen en perfecte immiteerders zijn. Ik moet een groep van 12 jongens lcomputerles geven met maar een computer. We moeten erg veel improviseren, lopen 10 kilometer per dag, moeten voortdurend uitkijken dat we niet door zems worden overreden, eindeloos zwaaien en lachen naar kinderen en thuis ook nog een praatje maken. We moeten werk verrichten waar menig pabostudent nog van zou kunnen leren en er is nooit genoeg tijd om te slapen.

Op dit moment zit ik er van vermoeidheid even helemaal doorheen, maar gelukkig kunnen we hier wel wat betekenen.

Heel veel liefs,

Ella en Eva

Ruby

Lieve Eva en Ella,

Ik schrok me even wild - ik dacht dat je naar HUIS zou komen! Maar toch niet. Ik lees met veel bewondering telkens jullie verhalen, ik denk veel aan jullie en wens jullie heel veel sterkte. Ik hoop dat jullie binnenkort een nachtje fijn lang kunnen slapen. Liefs liefs,

Denise

Lieve Ella en Eva,

Als je er even door heen zit denk er dan maar aan dat jullie daar inderdaad heel veel kunnen betekenen. En dat het een hele mooie ervaring is om daar te zijn. Toch snap ik dat je soms naar je eigen bedje verlangt. Maar het is echt super wat jullie daar doen!! Ik denk aan jullie en hoop dat jullie snel een rust dagje krijgen! Heel veel liefs, Denise. ( en een hele dikke knuffel ;) )

Anneke

lieve meiden
na je bericht op dit blog en je telefoontje zojuist denk ik dat niet alleen pabostudenten veel van wat jullie meemaken kunnen leren maar ook volwaardige leraren. Ik vind het heel knap hoe jullie met veel engelengeduld en kleine stapjes proberen om de kinderen iets te leren. Mijn Franse leraar vroeger zei altijd: étudier c'est répéter! En jullie hebben dat uit jezelf al bedacht en passen dat toe!

probeer ook wat ruimte voor je zelf te nemen om wat uit te rusten.

veel liefs

christine

lieve meiden!
wat een enorme dagen maken jullie zo! ik weet nog uit mijn lesgeef ervaring in azie hoe moeilijk het is om studenten die gewend zijn alleen op te dreunen les te geven...helemaal met weinig middelen....weet dat als je kinderen iets meer kunt stimuleren, of bewust te maken, om te leren in plaats van te kopieren dat je een enorm resultaat hebt geboekt. kleine stapjes.....
heel veel liefs!

marianne prins

lieve meiden,
wat een ongelooflijk indrukwekkende situaties maken jullie mee. Knap wat jullie daar mee doen! Zo zelf bedacht en aangepakt, en zo gericht op vooruitkomen! Echt heel goed. Ik begrijp heel goed dat jullie omvallen van moeheid en dan wordt alles wel een beetje extra zwaar. Dus een grens aangeven is nu misschien les 1 voor jullie zelf. Tot zo laat de kinderen en dan zijn wij aan de beurt! IK denk veel aan jullie en hoop van harte op even een nacht van 10 uur slapen!
Dikke kussen Marianne

Els de Vries

Lieve meiden,
"Encouraging", dat is wat Marry aan groepen mensen meegeeft..... en wat jullie nu ook even heel goed kunnen gebruiken. Wat een klus waar jullie aan bezig zijn en hoeveel moed en doorzettingsvermogen is daar wel niet voor nodig. Goed dat er mensen zijn zoals jullie tweeën, het maakt iets goed van wat wij Europeanen allemaal aangericht hebben met ons kolonialisme en uitbuiterij van dat prachtige Afrika. Veel sterkte gewenst enne .... keep up the good works!
Liefs van Els

Inge

Lieve vriendinnetjes!!!

Eindelijk een keer een reactie van mij.. Iedere keer heb ik meteen enthousiast jullie verslagen gelezen toen er een *pling* van mijn telefoon afkwam, die zei dat er een nieuw verhaal van jullie opstond. Je komt jezelf zo wel tegen, zeg! Wat een heftige gebeurtenissen allemaal.. Maar prachtig om te lezen dat jullie het, ondanks de confronterende gebeurtenissen en beelden, toch heel erg naar jullie zin hebben.

heel veel kusjes vanuit het warme Berg en Dal!

Denise

Heey,

Marry vroeg aan mij of ik nog wat ideeën had voor het les geven daar. Ik vind het wel lastig om iets te verzinnen vooral omdat het daar zo anders is dan hier. Maar hier een aantal ideeën, ik hoop dat je er wat aan hebt. En laat maar weten of het bevalt of niet. Dan kan ik er altijd nog meer bij bedenken ;)

Je kan memory met de kinderen maken. Laat ze een woord opschrijven en daar een tekening bij maken. Dit doen ze dan twee keer zodat je memory krijgt. Als je het de kinderen zelf laat maken scheelt het jou tijd. Je kan het natuurlijk ook zelf maken. Laat ze het spel ook spelen.

Je kan ook een soort ganzenbord maken met letters (i.p.v met cijfers) als ze dan op een letter komen moeten ze die opschrijven en uiteindelijk moeten ze er een woord van maken.

Boek lezen en daar een tekening bij maken. Je kan het boek voorlezen of de kinderen zelf laten lezen.

Laat ze een moeilijk woord uitkiezen en daar de betekenis bij zoeken. Deze kunnen ze opschrijven of ook een tekening van maken.

Je kan de kinderen eventueel een nieuwe kaft voor het boek laten ontwerpen. Zo zijn ze bezig met het thema van het boek.

In het thema van het wk kan je ze misschien een voetballer uit laten kiezen en daar informatie over op laten zoeken. Bijvoorbeeld met de computer (ik geloof dat jullie ook ict moesten geven toch?) dit kan je dan mooi combineren. Als je geen gebruik kan maken van een computer laat de kinderen dan dingen uit een tijdschrift knippen en op een A2 of A4tje plakken. Laat ze bepaalde dingen over de voetballer zelf schrijven, wat ze er zelf al vanaf weten. Een vervolg opdracht is dat ze de verzamelde dingen aan elkaar gaan laten zien. Ze kunnen dan voor de klas gaan staan en iets erover vertellen. Doe dit het liefst met 2 kinderen tegelijkertijd dat vinden ze minder eng.

Abracedabra
De kinderen bedenken een korte boodschap met een omvang van ongeveer 10 woorden. Die boodschap zetten ze om in geheimschrift. Daarna mogen andere kinderen de boodschap proberen te ontcijferen. Kinderen kunnen de volgende codesystemen ontwikkelen:
- Letters vervangen door cijfers: a=1, b=2, c=3, etc.
- Letters van het alfabet vervangen door een letter, die twee of drie plaatsen
verder in het alfabet voorkomt : a=c, b=d, c=e, etc.
- Woorden van achteren naar voren schrijven.
- Zelf een tekensysteem ontwerpen.

Alfabetspel
We geven de kinderen een blaadje. Op dit blaadje noteren ze onder elkaar de letters van het alfabet. De letters q, x en y hoeven ze niet te noteren. Wanneer dit gebeurd is, krijgen de kinderen de opdracht om achter elke letter een beroep te noteren. In plaats van met beroepen kan dit ook gespeeld worden met keukenvoorwerpen, namen van dieren, planten, mensen, bomen, groenten, kleding, fruit, steden, enz.

Jane says...
De kinderen staan achter hun stoel. Jij geeft een commando in het Engels. Je zegt bijv: “Jane says look at the window.” De kinderen moeten dan naar het raam toe draaien. De kinderen mogen alleen de commando's uitvoeren waar ‘Jane says’ voor gezegd wordt. Voeren ze een opdracht uit waar dat niet voor gezegd wordt, zijn ze af en moeten ze gaan zitten. Van jou als leerkracht is de bedoeling dat je de kinderen gaat foppen en de opdrachten met en zonder ‘Jane says’ zo snel geeft dat ze de concentratie erbij moeten houden om mee te kunnen blijven doen.

Lettergreepspelletjes
De kinderen schrijven zoveel mogelijk woorden op met "ba" als eerste lettergreep. (Of ka-, za-, ta-, enz.)

Letterspelletjes
De leerkracht kiest drie medeklinkers, bijv. de s, p en k.
De kinderen proberen, door er klinkers tussen te zetten, zoveel mogelijk woorden te maken. Nieuwe medeklinkers mogen niet gebruikt worden.
Spek spook spiek spaak kops
Ruiten traan trein tuner rieten toren etc.

Materialen: Zorg voor verschillende plaatjes van dieren, knip de dieren zo, dat het dier niet gemakkelijk te herkennen is, maar door een bepaald detail toch geraden kan worden. Bijvoorbeeld: Een poot van een tijger, de huid van de slang, de lange poten van een reiger, de schubben van een vis, de strepen van een zebra, de oren en vacht van een beer, de vlekken van een panter, de mond van een kikker. (zie foto)
Bedoeling in de kleine kring:
Inleiding: We gaan een raad spelletje doen, ik laat straks een plaatje zien van een dier, maar het dier staat er niet helemaal op, maar een klein stukje. Als je weet welk dier het is leg je je hand plat op tafel (vijf vingers) Even voordoen. Als je het niet weet geeft dat niet, dan laat je gewoon je hand onder tafel.
Kern:
Met ongeveer 5 kinderen. Zorg voor een tafeltje waar de kinderen omheen zitten. Flits een plaatje en houd het daarna achter je rug. Wie weet welk dier het was legt zijn hand plat op tafel. Je noemt een naam van een kind en die mag het raden. Als het fout is mag een ander kind raden, als het goed is laat je enthousiast het plaatje zien, het plaatje komt op tafel te liggen.
Afsluiting:
Als alle plaatjes er liggen, vraagt u elk kind om 1 plaatje te kiezen en daar iets over te vertellen.
Bedoeling in de grote kring:
Inleiding: We gaan een raad spelletje doen, ik laat straks een plaatje zien van een dier, maar het dier staat er niet helemaal op, maar een klein stukje. Je geeft het plaatje door, en wat dan heel moeilijk is, je mag het nog niet verklappen! Als je weet welk dier het is ga je voor je stoel zitten op de grond, als het plaatje helemaal rond is geweest vraag ik een kind die voor zijn stoel zit wat het is, als het goed is krijgt het kind een applausje.
Kern: De kinderen krijgen het plaatje te zien en als ze weten welk dier het is gaan ze voor hun stoel zitten. De plaatjes die rond zijn gegaan worden in het midden van de kring gelegd
Afsluiting: Een stuk of drie kinderen die amper voor hun stoel hebben gezeten mogen een dier kiezen en er iets over vertellen. Stel de vragen:
Welk dier heb je gekozen?
Waar leeft het dier?
Weet je ook bij welke groep het dier hoort? Bij de zoogdieren,vissen,vogels,amfibieën, reptielen. Als een kind het niet weet, wie weet het wel?
Wat weet je over het dier?
Afsluiting: De plaatjes worden op de volgende manier weer verzameld: Leerkracht zegt: Geef mij de “………….”. De kinderen steken hun vinger op als ze weten welke ze moeten pakken, je noemt een naam en het kind geeft het dier.

Ben ik een banaan?
Bij het spel 'Ben ik een banaan?' moeten kinderen proberen raden wat ze zijn door het stellen van ja-neevragen.
Een leerling doet een elastiek rond zijn hoofd en trekt met gesloten ogen een kaartje uit de doos. Het kaartje met de afbeelding en de naam van wat ze zijn wordt achter de elastiek gestoken. De leerling moet raden wat hij/zij is. Deze kaartjes kunnen gemakkelijk aangepast worden aan elk thema. Wederom kan je de kaartjes zelf maken of samen met de kinderen. De afbeelding kan ook een tekening zijn. Zorg ervoor dat de kaartjes niet te groot worden.
Oefenen met letters
Je kiest een letter blijvoorbeeld de letter B. Je tekent op het bord verschillende dingen met en zonder de beginletter B. bijvoorbeeld ballon, boot, maar ook een paard ofzo. De kinderen moeten vervolgens zeggen welke afbeelding met de letter B begint. Dit kun je ze ook samen laten doen in groepjes van twee. (nadat jij hebt voor gedaan wat de bedoeling is). Dit kun je natuurlijk iedere dag doen met een andere letter.
Letter herkennen
Benodigheden
- blad met allerlei letters in verschillende groottes en stijlen
Doel
-De kinderen kunnen dezelfde letters herkennen in andere groottes en lettertypes
Les
Maak een blad met allerlei letters erop. Vraag aan de kinderen of ze zien dat er ook dubbele letters op staan. Zien ze die dubbele letters ook? Letters die hetzelfde zijn mogen ze dezelfde kleur gaan geven.
Letters schrijven
Laat de kinderen een letter uitkiezen. Deze gaan ze op een groot vel schrijven. Dit kunnen ze doen met verschillende materialen bijvoorbeeld met verf en met potlood.
Als je ieder kind een andere letter geeft. En dan alle letters van het alfabet kan je de mooi gemaakte letters later in de klas ophangen in de goede volgorde. Zo kunnen ze elkaars resultaat bekijken en zo zien ze meteen het alfabet. Twee vliegen in een klap.

Rekenen
Leg neer telmateriaal. Knopen, schelpen, fiches, dopjes, wat dan ook. Het moet heel veel zijn en redelijk verspreid. Geef nu aan de kinderen touwtjes en laat ze zonder het telmateriaal aan te raken groepjes van vier (of 3, of 5) maken.
Je hebt nodig:
? cijferkaartjes
? telmateriaal (dopjes, schelpen, viltstiftdoppen, fiches, blokjes etc)
Laat de kinderen de cijfers van 0 t/m 10 in de goede volgorde op de mat leggen. (dit hoeft niet persé een kringactiviteit te zijn, een kind kan dit ookgewoon individueel doen). Als het kind al redelijk goed is met cijfers, dan kan je de cijfers ook in een onlogische volgorde laten neerleggen. Laat ze nu onder de cijfers het juiste aantal neerleggen. Als ze klaar zijn dan kan je de voorwerpkaartjes er onder laten leggen. Je kan ook nog zeggen, nu wil ik dat je twee meer neerlegt, of 1 minder.

Dobbelstenen
Pak twee grote dobbelstenen met stippen erop.
Maak een tweetal. Ieder gooit om de beurt. Wie gooide de meeste stippen? Wie gooide de minste stippen? De meeste mag blijven en met een ander gaan gooien. Wie heeft nu de meeste stippen? Steeds mag degene met de meeste stippen blijven.

De doos van
Zet een mooie doos in de kring. Dat is de doos van……. Zet er een getal naast.
B.v. de doos van twee. Daarna mogen alle kinderen ergens twee dezelfde dingen van zoeken. B.v. twee legostenen, twee scharen, twee potloden, etc. Dit komt allemaal in de doos. Daarna samen in de kring tellen of het klopt. Ook mogen er plaatjes in de doos komen met twee eenden erop of twee stippen.

Hoeveel vingers?
Een kind staat voor de groep en steekt achter zijn of haar rug een aantal vingers omhoog. De leerlingen mogen vragen: zijn het er meer dan drie? Zijn het er minder dan vijf? Ze raden dan het juiste getal.

Hoeveel zitten er achter je?
Een van de kinderen staat voor de klas met een blinddoek voor de ogen. De leerkracht wenkt een aantal kinderen om achter het kind te gaan zitten.
De kleuter raadt hoeveel er achter hem of haar zijn gaan zitten.
Nu anders: achter het kind met de blinddoek zitten vijf kinderen. De leerkracht wijst iemand of meerdere aan die zacht weg mogen gaan. Hoeveel blijven er over?

Dobbelsteen
Gooi met de dobbelsteen. Welk getal heb je gegooid? Leg evenveel stenen of blokjes neer.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Veel liefs Denise

Milena Hudcovicova

Lieve Eva en Ella,
Ik heb net jullie verslag gelezen en Anneke gesproken. Zo doende ben ik op de hoogte van jullie belevenissen en ervaringen. Het is heel wat wat jullie daar tegen komen! Geen vakantie reisje… Het is echt aanpakken om je weg te vinden in alle (on)mogelijkheden…. Maar jullie slaan je hier doorheen, begreep ik. Het is ook geen wonder dat jullie zo moe zijn! Ik sluit me bij Marianne Prins aan: zorg dat je kan bijslapen! Goed voor jullie , maar ook voor de kinderen: je kunt alles beter aan, je werkt effectiever en alles kost minder energie. Zo kan er ook makkelijker een extra lach of een aai over de bol af… ?
Schrijf gauw weer, ik lees graag hoe jullie je werk aanpakken en wat jullie doormaken. En zo te merken, ben ik niet de enige, jullie hebben al een hele ” leesclubje” …
Heel veel groeten
Milena

Lieke

Lieve El en Eef!
Wat indrukwekkend allemaal! Ik heb echt grote bewondering voor jullie; hoe jullie het aanpakken en toch maar gewoon doen
Sommige dingen lijken onmogelijk, maar ik heb zo het idee dat jullie het 'wel oplossen', op wat voor een manier dan ook! In ieder geval heel erg veel sterkte (al klinkt dat zo triest)
En ik hoop dat jullie tijd vinden om even wat langer te slapen (zoals hierboven: dat is beter voor jullie én voor de kinderen)
Blijf genieten
XXXXXXXX

Marry

Lieve meiden, het motto lijkt zoals meestal: wat je ook tegen komt, maak er het beste van. Meer kun je niet doen. En wat het beste is, dat mag je zelf bepalen.
Zorg goed voor jezelf want dat is de basis.
En glimlach, wees vriendelijk, ook dat is een basis. En al zie je niet meteen resultaat van wat je doet, wil dat niet zeggen dat het niets betekent voor een ander.
Hajewah, Marry