evaenella.reismee.nl

Het gaat beter

Dag lieve allemaal,

Echt ontzettend bedankt voor alle opbeurende reacties! Ze doen veel goed en met de tips van Denise gaan we waarschijnlijk ook wat doen :).

Na bijna twee weken hier beginnen we wat meer onze draai te vinden. Het blijven lange dagen, maar we (of in ieder geval ik, Eva, die het schrijft) nemen het allemaal wat minder zwaar. Als de jongens achter de computer helemaal niet snel werken, dan ga ik maar achterover zitten, het is niet mijn probleem. Gister heb ik aan de directeur voorgesteld dat ik telkens de ochtenden computerles geef en dat ik s middags met Ella naar school ga. Ik werd echt gek van 7 uur per dag computer, computer, computer, dus nu geef ik ze in de ochtend huiswerk op, wat ze dan in de middag kunnen gaan maken. Vandaag was de eerste dag dat we het zo gedaan hebben, dus ik zal morgen wel zien wat er van het huiswerk geworden is.

Net als dat Ella bij de kindertjes merkt dat ze heel goed kunnen kopiëren, zo merk ik ook bij de jongens bij de computer dat ze hersenloos doen wat je zegt en nauwelijks zelf nadenken. Ook daarom denk ik dat het goed is dat ze maar eens zonder mij gaan werken en kijken hoe ver ze dan komen.

Deze middag met Ella naar schooltje geweest. We hebben de ouderen kinderen het alfabet leren uitspreken met de aaa en de a, de eee en e en ze dan een woord laten bedenken. Het was wel te moeilijk voor ze, maar we deden goed mee. En hooooofd, schouders, knie en teen in het frans is een grote hit. We proberen de kinderen zoveel mogelijk te laten lachen, heel vaak zeggen dat ze het goed gedaan hebben, vaak een aai over de bol of een highfive. Het is lastig maar af en toe lachen zelfs de kinderen die normaal nauwelijk lachen.

Verder hebbenwe al stoffen gekocht en is afgelopenzondag de kleermaakster gekomen die een rokgaat maken voor Ella en voor mij, nu komt het (ik had een hele grote lap stof, vandaar), twee roken, waarvan één ook met een topje, een echte afrikaanse jurk tot de enkels met een split en een jurk met een strakbovenlijfje en daarna wijd uitlopend. Ik ben erg benieuwd wat we ervan gaat maken, zonder enig voorbeeld.Als het een succes is, dan kopen wenog meer stof en gaan we doormet stimulerenvan lokale economie.

Vandaag kregen we bovendien de uitslag van de loting voor geneeskunde. Het was echt een héle grote domper toen Ella hoorde dat ze was uitgeloot, maar gelukkig kan het hier in Benin goed worden gerelativeerd. Ze ziet er erg naar uit om nu biologie zeker in Groningen te gaan studeren en ze is zelfs al begonnen met het zoeken van een kamer.. Wat er allemaal wel niet mogelijk is vanuit een ver land...

Nou freunden, tot snel!

Heel veeeeeel liefs,

Ella en Eva

PS. We gaan nu opweg naar huis (in Benin, nietthuis thuis)met veel geglibber, want hetheeft net goed geregend. Een erginteressante bezigheid!

Reacties

Reacties

Vivian

Lieve El en Eva,
Fijn om te horen dat het wat beter gaat! Echt super wat jullie doen. Ik vind het in ieder geval geweldig om jullie verhalen te lezen. Heel jammer El dat je bent uitgeloot, ze weten niet wat ze missen! Maar gelukkig dat je een mooi back-up plan hebt :) Veel succes en plezier nog!
Heel veel liefs, Vivian

Christine

meiden,

dat klinkt goed! relativeren is een kunst, improviseren en je aanpassen aan een situatie ook! ben heel benieuwd naar foto's in jullie nieuwe rokken en jurken.
spannend, of jullie leerlingen het oppakken.

veel liefs,

chris

inge

Wat een prachtige verhalen blijven jullie schrijven! Heel fijn om te horen dat het beter gaat :) maar Ella.. je bent uitgeloot :/ dat had ik echt nooit verwacht hoor! Ben er echt even de kluts van kwijt.. maar wel heel goed om te horen dat je toch al zo snel verder kijkt en nu gewoon zin hebt om biologie te studeren :) kan je nog eens interessante gesprekken voeren met Niek..
Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Xxxx

Anne van der Wal

Kanjers, wat zijn jullie goed bezig!! Ik ben nu alweer benieuwd naar het vervolg.
Alleen al het daar zijn kost zoooo veel energie, duzzz.....ik wens jullie een paar supergoede nachten.
En dan ook nog zo begaan zijn met de lokale economie dat jullie wat kledingstukken aanschaffen ;-)
Lieve groet!

Anke en Herman

Iedereen vindt het waarschijnlijk leuk al jullie verhalen maar misschien moet je er maar eens één overslaan en gewoon een extra tukkie doen

Marja, Gerard, Lieke, Ralph en Koen

Hallo Ella en Eva,
wat geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat goed wat jullie daar voor de kinderen doen, echt super.
Maar wat jammer Ella dat je bent uitgeloot voor geneeskunde, we hadden het je zo gegund. Helaas!!!
We wensen jullie heel veel succes verder. Wij zien al weer uit naar jullie volgende verhalen. Liefs van ons allemaal

Els de Vries

Lieve Ella & Eva,
Fijn dat het jullie wat beter gaat, het is ook een hele grote verandering en zo veel volkomen vreemde impulsen die jullie op korte tijd krijgen. Goed plan, je zo Afrikaans mogelijk te kleden, ben benieuwd naar de foto's later. Ella, uitgeloot, heel jammer, je hebt zo hard gewerkt. Maar geschiedenis schrijft zich pas achteraf, het komt vast wel goed met jou. Boeiend en vermoeiend wat jullie allemaal doen met de kinderen. Hoe is de natuur eigenlijk daar, veel dieren en planten?Hier ben ik net over van Ziektewet naar WW, wat een volstrekt bizarre zaken zijn dat als je je realiseert hoe het in Benin gesteld is. Wat zijn wij hier toch stinkend verwend en dan vaak nog mopperen.
Vanuit verwend Holland heel fijn weekend gewend, geniet er van en rust wat uit, veel liefs, Els

Maud Remij

Geweldig dat jullie dit allemaal doen voor de kinderen. Lijkt me super om al die kinderlachjes te zien, geeft toch wat voldoening voor alle energie die jullie er in steken!
Och Allie, wat ontzettend jammer, had het gevoel dat je er wel echt zin in had. Maar geef niet op, wie weet volgend jaar en misschien vind je biologie wel leuker! Hartstikke goed dat je, ondanks alle drukte daar, je niet laat demotiveren en zelfs al bezig bent met een kamer.
Keep on the good work ladies!

Dikke kussen!!

p.s.: ben ook erg benieuwd naar foto's

Kas

Wauw Ev en El, dat is eigenlijk alles wat ik kan denken bij jullie verhalen!
Jullie verrichten echt geweldig werk en dan denk ik dat je niet eens tijd hebt om bij de pakken neer te gaan zitten dat je bent uitgeloot! Bijna iedereen is overigens uitgeloot voor geneeskunde, er waren ook echt debiel veel aanmeldingen, behalve Mark die is ingeloot natuurlijk.
Maar keep up the good work!
en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active