evaenella.reismee.nl

Nog 21 nachtjes..

Ja ja, het echte aftellen gaat nu van start. Morgen is het nog 20 nachtjes en na de twintig gaat het snel.

We hebben een fijn weekend (bijna) achter de rug. We zouden dit weekend met Gaston, de gasrvader, met de auto verschillende dorpjes gaan bezoeken, maar we konden hem vrijdag avond niet meer vragen wat nou de plannen waren, omdat hij in slaap was gevallen. Zaterdag dachtten we fijn te kunnen uitslapen, maar helaas werd ik (Eva) om 7.15 uur al wakker doordat ze hier totaal geen rekening houden met slapende mensen en dus fijn luidkeels hun neus op gaan halen terwijl ze met deuren slaan en hun motor testen. Toch maar in bed blijven liggen, maar op 8.00 uur werden we uit bed geklopt door Mariam, met de vraag of we niet wilden vertrekken. Wij dus opgestaan en hebben de hele ochtend gewacht op de auto, maar na vragen bleek de auto nog steeds kapot te zijn en niet voor maandag lkaar te zijn. Na de middag dus maar ons eigen plan getrokken en zijn we voor het eerst met een Zem ( een motor/scouter) op bezoek gegaan bij Marjan, een belgisch meisje in Abomey, zo'n twintig minuten verderop. De zem was erg prettig, want de wind zorgt voor verkoeling en, zoals Ella dat gister zo mooi onder woorden kon brengen, op de Zem kun je rustig alles bekijken, zonder er zelf deel van uit te maken. Wel moet je niet te veel nadenken wat er zal gebeuren als er plotseling een auto van links komt of als de bestuurder de macht over het stuur kwijt raakt, want dan, tja...

Het was leuk om marjan te spreken en ook voor haar was het fijn, want in haar eentje heeft ze het toch wel zwaar. Nu kon ze haar verhalen met ons delen, wat Ella en ik met elkaar kunnen. Rond half acht zijn we weer terug gegaan, maar in het donker op de zem vind ik toch wat minder prettig. Overal zie je lichten, maar je kunt niet goed zien wat er nu gebeurt. Maar gewoon vertrouwen op de bestuurder dan maar.

Vandaag wel tot negen uur uitgeslapen en we hebben ons eigen plan getrokken en zijn rond half elf metsamen op één zem naar Abomey gegaan waar we samen met Marjan naar het musée historique d' abomey zijn gegaan. Nou,datmuseum stelde echt niets voor, ookal staat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We kregen een rondleiding waarweinig van te begrjipen was en verder leek het hele museum niet ingericht op bezoekers, alleen de prijzen voor buitenlanders waren wel tien keer zo hoog als voor beninoisen. Daarna naar de markt gelopen, waar nu niet erg veel te doen was. Twee stokbroden gekocht nadat we er eerst bi een kraampje achter moestenkomen hoeveel je er normaal voor moet betalen om vervolgens bij een anderkraampje met afdingen op die prijs uit te komen. We gingenergens op een stoepje de broden opeten en we werden heel veel toegelachen (of uitgelachen, het is maar hoe je het opvat) door mensen die voorbji kwamen en drie yovo's op een rijtje op een stoep zagen zitten.

We zijn langs gegaan bij het weeshuis waar Marjan werkt en er is zo een grooooooot verschil tussen de kinderen daar en de kinderen bij ons op het project. Daar kwamen ze levenslustig en blij op je afstormen, terwijl bij ons er maar met moeite een lachje vanaf kan als je gek gaat doen. De kinderen bij ons op het project lijken elke levenslust kwijt te zijn, het zijn geen kinderen meer. Het is heel vreemd om dan te zien dat deze kinderen, ook al leven ze ook onder zware omstandigheden en hebben ze ook bijna niets, toch zo blij kunnen doen..

Morgen is het maandag en we zien er allebei tegenop om weer aan het werk te gaan. Nu ben ik telkens aan het malen over hoe we die kinderen ingodsnaam vrolijk en speels kunnen krijgen, al is dat waarschijnlijk een onmogelijke opgave. Ella heeeft aan ze gevraagd wat ze 's middags na school doen: werken. Ze moeten het huis schoonmaken, eten klaarmaken, ze moeten bijna voor zichzelf zorgen. Vind je het dan raar dat ze op school op hun bankje liggen te slapen?

Dus nu wordt het ook aftellen op het werk: deze week vierenhalve dag, volgende week vierenhalve dag en dan nog maar twee enhalve dan (omdat we naar cotonou moeten om ons visum te verlengen). Nog maar elf dagen dus. Ik heb al een aftelkalender :)

Nou tot zover dit uitgebreide verslag van ons weekend. Ik ga nu ook naar huis, douchen en even op bed liggen (Ella is al thuis). Vandaag schijnt al de hele dag de zon, dus het is warm.

Heeeel veel liefs en tot snel,

Ella en Eva

Ruby

Lieve Eva en Ella,

Aftelkalenders zijn hééél goed! Als je kan/het niet al gedaan hebt, dan moet je ook de dagen die al geweest zijn (die je dus niet meer af hoeft te strepen eigenlijk) tekenen, dan kan je er lekker veel in één keer afstrepen. Het klinkt nog steeds zwaar en rottig en nuttig en goed en bijzonder en nog meer allemaal tegelijk. Oooh jaaa, wat ik nog heel graag wilde weten: hebben jullie al lekker veel huwelijksaanzoeken gehad? Oh en Ella, dat je bent uitgeloot, jak jak jak :( Ik had zo geduimt voor je (voor iedereen), maar helaas. Veel sterke en succes voor de rest van de dagen. Liefs liefs! xxx

Lieke

Woow nu al aan het aftellen? Dat klinkt niet bijzonder positief, maar misschien is het fijn om wat af te strepen! Ik ben ook benieuwd naar het aantal huwelijksaanzoeken!
Ik hoop dat het allemaal iets beter gaat worden en dat jullie weer met plezier aan het werk gaan! (misschien een gezamelijk slaapuurtje? Is ook goed voor jullie ;))
xxxxx

Christine

hey meiden,
elke dag en week brengt iets nieuws, waardoor je dingen weer net anders ervaart. het klinkt alsof jullie veel meemaken en ik denk dat jullie wel wat teweeg kunnen brengen bij die kinderen (al zie je het effect zelf niet zo). tijdens het aftellen krijgen jullie vast nog heel mooie ervaringen!

liefs
chris

Ben en Diny

Hallo meiden,

We volgen jullie dagboek en we zijn onder de indruk van wat jullie doen. Geweldig hoor, ondanks het feit dat de kinderen het niet laten zien, of niet kunnen laten zien, zijn ze vast heel blij met jullie. Blijf vooral genieten van de mooie momenten. Wat een domper voor je, Ella, dat je niet bent ingeloot, wij hadden het je zo gegund. Uiteindelijk zal het wel goed komen. Heel veel succes met jullie avonturen daar.

Groeten van Ben en Diny

hallo Ella en Eva

wat lezen wij nu.. het valt een beetje tegen daar.?
heel anders dan verwacht.. met die insteek gingen jullie er niet heen toch.. maar probeer er toch het leukste uit te halen!! gewoon denken als ik dan nog maar 1 kind blij kan krijgen dan heb ik dat nog gered!!
je doelen zo klein mogelijk houden.. anders word het een kloten missie! wel van genieten hoor!!

in iedergeval heel veel dikke groetjes uit twente van ons allemaal!!
en ella moest jouw in bijzonder de groetjes doen van oma!! ze zou graag wat foto's zien ;)..

liefs van ons(karin en Ilse)!!

johan en marry

wij zijn benieuwd of jullie jurken al klaar zijn!
Wat de kinderen betreft: elke glimlach telt! Zo snel mogelijk jullie jurken aan naar school, want dat wordt lachen! Probeer er voor jezelf een goede tijd van te maken. Wij volgen jullie verhalen met veel belangstelling. Zet 'm op!

Rhea

Ik leef met jullie mee meiden! Het is geweldig dat jullie dit allemaal doen, probeer soms je gedachten maar uit te schakelen en het lekker maar allemaal simpelweg te beleven. Geniet ervan! And take good care of eachother:)

love.
Rhea

Ruby

oh Eva, ik heb net je kaart gekregen! Precies op tijd dus, heel leuk, merci beaucoup chérie!